Lasagne

 
I fredags var jag hemma hemma hela dagen och lagade lasagne för första gången. God blev den, men inte alls som mammas, jag använde nämligen hennes recept. Det blev mycket rester också som har räckt hela helgen och lite till, helt perfekt. Nästa gång ska den bli ännu bättre! Nu har jag även lärt mig att göra en god béchamelsås vilket innebär att jag kan laga en rad nya rätter där den ingår men framför allt kommer jag kunna laga stuvade makaroner! Älska stuvade makaroner!
 
Recept:
 
Gör en köttfärssås så som du gillar den precis som den du äter med spagetti och gillar du starkt så krydda lite extra för det försvinner gärna med allt annat i lasagnen. Jag kryddar alltid med sambal olek och vitlök!
 
Béchamelsås: 50g smör 3msk mjöl och ca 5 dl röd mjölk krydda med salt, peppar och muskotnöt
 
Smält smöret på svag värme och ha i mjölet häll sedan på 2 dl mjölk och vispa, vispa hela tiden och så fort det tjocknar så häller du i 1 dl mjölk. Fortsätt till du fått en lagom tjock konsistens, krydda.
 
Smöra en lagom stor form, varva köttfärs, béchamelsås, lasagneplattor tre gånger fast sista lagret toppa med riven ost istället för lasagneplattorna, in i ugnen på 200°  20 min!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0