Nu ska jag berätta..


bild från igår på jobbet

..om en stor föändringar för mig i samband med läkarbesöket.

Jag har knaprat piller nu varje dag i ett års tid. Innan det var och varannan dag beroende på en huvudvärk jag haft i snart två år. I början var det outhärdligt men sen lärde jag mig hur jag skulle hantera den för att vara huvudvärksfri om dagarna och ta så få tabletter som möjligt. 
Det min läkare började med att undersöka var att det inte var något ritkigt allvarligt, så som en hjärntummör eller liknande och det var det inte. 

Min läkare tror att jag har migrän men att min daliga dos av tabeltter inte tillåter det att var någon vanlig migrän utan att istället för att få migrän ibland så har jag en hämmad migrän som är som vilken huvudvärk som helst varje dag. Nu vill han att jag ska prova en behanling, som jag faktikskt redan påbörjat, i fyra veckor. En behandling som fungerat för andra med samma symtom som jag. Han kan inte garantera att det ska hjälpa men jag känner på mig att det kommer göra det just för att jag provar så mycket annat och även för att jag får en känsla av att det verkligen är lösningen på min hvuudvärk. Även om jag inte vågar hoppas för mycket för då kommer jag att bli så besviken.

Själva behandling går därför ut på att inte ta några huvudvärkstabletter på fyra veckor. Just för att som jag tidigare nämnt, att det kanske är migrän som jag har. Jag får inte ta ett ända piller. Hur ont jag än har. Förmodligen är det de två första veckorna som kommer vara jobbigast, i värsta fall kommer jag ligga och spy varje dag. Men att sedan kommer jag bara må bättre och bättre och tillslut vara huvudvärksfri och när jag varit det en period så kommer jag få mitt första riktiga migränanfalll och sedan få det ibland.
Jag blev livrädd när han berättade det, samtidigt som jag ville göra det så kändes det så läskigt för jag vet hur ont jag har ibland. Jag vaknar nämligen med huvudvärk VARJE dag. Det är hemskt. 

Men som tur är har behanndlingen har börjat riktigt bra! Förvänandsvärt bra! Jag har vaknat med huvudvärk under mina tre första dagar utan tabletter men under dagarna harjag  mått bra, inte varit sänglingades utan har gjort allting som jag haft planerat. Visst har jag stundtals känt av huvudvärken men absolut inte mycket. Jag kan tidigigare haft ont i huvudet på samma sätt fast jag tagit en tablett. Nu känns det inte lika läskigt att ha huvudvärk för nu kämpar jag inte för att den ska försvinna utan bara låter det vara. Men det värsta är att om det blir så att jag skulle få mitt första migrän anfall nu under de här fyra veckorna får jag ändå inte ta någon tablett.

Så nu får vi se hur det går. Just nu tar jag en dag i taget och gör allt som får mig att må bra, äta vad jag vill, köpa vad jag vill, gör vad jag vill och samtidigt håller jag tummarna för att det här är slutet på min huvudvärk.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0